Houvast op social media met het Paper Principle
Marketing & communicatie‘Wat zal ik nu eens op Facebook zetten? Welke foto posten we op Instagram?’
Beheer je de social media van je museum, dan zijn deze vragen ongetwijfeld eens door je hoofd gegaan. Deze blog helpt je antwoorden vinden met het ‘Paper Principle’, oftewel het krantprincipe; een kapstok die ik bedacht heb om organisaties inspiratie en houvast te geven op social media.
Door: Eelco Kersloot
Wat lees jij het liefst in een krant? Zijn het de artikelen over het laatste nieuws, is dat de column van een vaste columnist, of misschien blader je direct naar het opiniestuk of het lifestylekatern. Een krant combineert actualiteit met vaste rubrieken. En precies deze combinatie is de kern van het Paper Principle.
Met het Paper Principle combineer je dus berichten over de actualiteit met posts binnen terugkerende rubrieken. Beide licht ik hieronder toe.
Posts over de actualiteit
Met posts over ‘het hier en nu’ zit het vaak wel goed bij musea. Want deze onderwerpen dienen zich vanzelf aan. Denk aan posts over de opening van een expositie, een nieuw museumstuk of nieuwe medewerker, bijzondere gast en ga zo maar door.
Blijf vooral doorgaan met posts die inspelen op de actualiteit, want ze:
- Houden het social-account afwisselend, spontaan en dynamisch
- Geven de indruk: daar gebeurt wat!
- Laten zien wat er in en rond het museum gebeurt
Posts binnen vaste rubrieken
Nog niet zoveel musea maken op social media gebruik van vaste rubrieken, oftewel posts over terugkerende thema’s. Jammer, want ze zijn een hele waardevolle aanvulling op de actuele berichten. Bovendien geven ze jou als beheerder een kapstok voor het maken van content.
De kracht van vaste rubrieken:
- Geven de beheerder houvast en inspiratie.
- Zorgen voor herkenbaarheid bij volgers.
- Zijn ver vooraf maak- en inplanbaar (mits de rubriek losstaat van de actualiteit)
- Zijn een goede aanvulling op posts over de actualiteit.
- Zijn stuurbaar; ze dragen bij aan wat het museum wil uitstralen.
Het is slim om twee tot drie vaste rubrieken te bedenken voor de social media van je museum. Houd daarbij de volgende punten in gedachten.
Een goede rubriek:
- Draagt bij aan wat het museum wil uitstralen, aan de positionering of huidige communicatiestrategie.
- Speelt in op de interesse van de doelgroep.
- Keert op een vast moment terug, bijvoorbeeld een vaste dag in de week of maand.
Het Paper Principle kun je toepassen op alle social media van je museum. En als je rubriek losstaat van de actualiteit, dan kun je vandaag al berichten maken en inplannen voor de komende maanden.
Voorbeelden van rubrieken:
- Bezoekersfoto van de maand
- Bezoeker aan het woord
- Het verhaal achter… (een object uit het museum)
- Toen & Nu (bijv. de stad waarover het museum gaat)
Museum Joure heeft de vaste rubriek ‘Douwe Egberts Dinsdag’; elke dinsdag een post die met D.E te maken heeft waarbij, direct of indirect, een connectie wordt gelegd met de D.E-collectie en -panden van het museum.
Rubrieken uitbreiden naar je website
Je kunt je rubrieken op social media ook laten doorwerken op je website. Bijvoorbeeld door op je website een blog te maken die het onderwerp van je social-post verder uitdiept. In dat geval plaats je een link naar de blog op je social-kanaal. Zo trek je mensen naar je website en creëer je tegelijkertijd waardevolle content, wat weer goed is voor de vindbaarheid van je website.
Succes met bedenken van jouw rubrieken en het maken van posts.
Heb je vragen, bel of mail me gerust.
Eelco Kersloot
Marketing- en communicatieadviseur
Foto en bron: Kersvers Content & Strategie