Hoe je als museum toch in contact kunt blijven met je publiek
Marketing & communicatie Publiek en EducatieDoor: Museumcontact
Dat musea creatief en ondernemend zijn hoeven we je niet te vertellen. Ook in deze zeer uitzonderlijke tijden ontstaan er allerlei mooie initiatieven, die ervoor zorgen dat musea – ondanks de sluiting tot en met 6 april* 2020 – ons echte goud kunnen blijven delen met het publiek.
Een van de kerntaken van musea is het presenteren van de collectie. Nu dat voorlopig niet mogelijk is in het museum, ontstaan er allerlei online initiatieven, die niet ingewikkeld of kostbaar hoeven te zijn. Zo delen al veel musea dagelijks een object uit hun collectie via social media, worden er virtuele rondleidingen gegeven en worden bezoekers uitgedaagd om bijvoorbeeld een kunstwerk af te beelden of een opdracht uit te voeren. Om jou als collega-museumprofessional te inspireren, zetten we een aantal opvallende (interactieve) initiatieven op een rij en geven we tips hoe je je collectie online zichtbaar(der) kunt maken.
Verhalen delen
Een flink aantal musea deelt dagelijks online – veelal Facebook en Instagram – een verhaal over een object uit de collectie, zoals Museum Jan Cunen, dat met Lunchkunst elke middag een kunstwerk in het zonnetje zet. Bij Museum De Pont kunnen bezoekers een virtuele wandeling maken door de collectie net als bij Museum Het Hannemahuis. In het Stuk van de Week vertelt het Noordelijk Scheepvaartmuseum wekelijks iets over een collectiestuk. Singer Laren is gestart met het plaatsen van filmpjes, waarin steeds een bijzonder werk uit de tentoonstelling ‘Spiegel van de ziel. Toorop tot Mondriaan’ wordt uitgelicht.
Virtuele rondleiding
Op de websites van onder meer Rijksmuseum van Oudheden, Dordrechts Museum en Museum de Lakenhal kunnen bezoekers een virtuele rondleiding door het museum krijgen. Het Zaans Museum opent zelfs een online Thuismuseum. In deze ‘nieuwe dependance’ worden inspirerende vlogs over objecten gedeeld en vind je thuisworkshops. En op de Facebook-pagina van Stedelijk Museum Alkmaar is een virtuele audiotour gedeeld en worden regelmatig weetjes en (teken)opdrachten geplaatst.
Voor de jongste jeugd
Nu de kinderen niet naar school kunnen of misschien zelfs wel binnen moeten blijven, hebben ze tijd over. NEMO en het Spoorwegmuseum spelen daarop in door proefjes te delen, die zij thuis kunnen doen. Niet alleen leuk, maar ook heel leerzaam. Op de website van het Van Gogh Museum kunnen kinderen kleurplaten downloaden, schoollessen voor thuis volgen of een podcast luisteren. Drukkerij Museum Meppel verkoopt marmerpakketjes voor thuis en ook op de website Teylers Museum kunnen kinderen een kleurplaat downloaden. Op de website van het Mauritshuis vind je een quiz over de 17e eeuw. Gamen kunnen kinderen bij Geofort en Museumkids.
Bellen met het museum
Museum Catharijneconvent laat bezoekers telefonisch een voorproefje nemen van de nieuwe tentoonstelling ‘Allemaal wonderen’. Ook kun je vast een glimp van de tentoonstelling opvangen in dit filmpje.
Interactief
Misschien wel het meest opvallende en zeer succesvolle initiatief is de hashtag #tussenkunstenquarantaine. Mensen worden uitgedaagd om een kunstwerk met drie voorwerpen uit hun huis na te maken. De twee foto’s worden naast elkaar geplaatst om de gelijkenissen te tonen.
Verschillende musea haken in op deze publieksactie, waaronder Museum Arnhem.
Tips om de collectie online te delen
- Plaats dagelijks of wekelijks een mooie foto op social media van een object uit de collectie met daarbij een korte aantrekkelijke tekst.
- Maak een filmpje (gemaakt met je telefoon in landscape) in het museum waarin de directeur of conservator iets vertelt over de tentoonstelling, het museum of een mooi verhaal deelt over een collectiestuk.
- Stimuleer interactie met je publiek;
- Bedenk bijvoorbeeld iets ludieks dat aansluit bij het museum, de collectie, een tentoonstelling of een specifiek object, waarbij je bezoekers oproept dit ook te doen en te delen;
- Betrek al je collega’s: iedereen heeft eigen ideeën en een eigen perspectief.
Museumkids
Musea kunnen binnenkort via Museumcontact een kleurplaat downloaden, die zij kunnen delen via hun website en social media.
Laat ons weten wat jouw museum doet!
We houden alle initiatieven natuurlijk graag bij. Laat ons dus horen wat jouw museum online doet nu het gesloten is. Mail ons via museumcontact@museumvereniging.nl en/of persberichten@museumcontact.nl en plaats de hashtag #laatjeverrassen of #onsechtegoud bij je bericht.
Meer inspirerende initiatieven
Bekijk hier de virtuele rondleiding door het Van Abbemuseum.
Museum Sneek deelt op haar Instagram-pagina collectiestukken.
Het Groningermuseum deelt elke week een doe-opdracht, zoals zelf een bevrijdingsrok maken.
Bij Natura Docet Wonderryck Twente kunnen kinderen kleurplaten downloaden.
Het Limburgs Museum deelt een deel van de collectie online.
Stedelijk Museum Vianen leidt bezoekers rond langs hun tentoonstelling ‘Plastic Fantastic’ 60 jaar Barbie
Het Stedelijk Museum Amsterdam heeft ‘Stay at Home Stedelijk’ geïntroduceerd. Elke dag om 16 uur plaatst het museum een video over de collectie, podcasts en audio tours op Facebook en YouTube.
Zandvoortsmuseum deelt dagelijks een online pronkstuk en mini-video’s.
Lam Museum geeft elke dag een speciale tijdelijke nieuwsbrief uit en heeft op Instagram het Thuis Museum.
Hortus botanicus Amsterdam blijft in verbinding met haar publiek door op Instagram verhalen te delen.
Hier kun je alle manieren bekijken waarop Kunstmuseum Den Haag in contact blijft met haar publiek.
Rijksmuseum Muiderslot introduceert thuisonderwijs. Kinderen kunnen wekelijks een opdracht maken, die ze meeneemt op een tijdreis door de geschiedenis van het Muiderslot.
De hoofdconservator kunstcollecties van Teylers Museum geeft een live Instagram-rondleiding door het museum.
Het Volendams Museum komt naar u toe!
Het Jopie Huisman Museum heeft tijdens de coronasluiting dagelijks een quizvraag voor bezoekers, waarmee je twee museumtickets kunt winnen. Daarnaast deelt het museum video’s.
Het Gorcums Museum laat elke dag een collectiestuk op hun Instagram-pagina zien.
Het Scheepvaartmuseum voor Pampus. Er zijn allerlei leuke tips voor kinderen (kleurplaat, bouw je eigen periscoop, luister de kids audiotour) en volwassenen (films Rijzend Water, minicolleges Strijd om het IJs, podcastserie de IJscast, achtergrondartikelen etc.).
Museum Wierdenland stelt website- en Facebookbezoekers in de gelegenheid de kunstwerken van de expositie “Groningen, Kunstenaarsparadijs!?” digitaal te bekijken.
Het online Textielmuseum biedt zijn prubliek aan: o.a. textielworkshops, vraag het een museummedewerker.
Voerman Museum Hattem behalve online tours worden er online interviews gehouden met Voerman-liefhebbers door Daniel Douglas.
Via de website van Stedelijk Museum Alkmaar kun je online audiotours beluisteren over o.a. de Toorop Dynastie.
Bij Prehistorisch Dorp platen worden kleurplaten aangeboden.
Op facebook profileert Museum Coevorden zich met “In de spotlight”.
“Deel jouw museum” op de website van Het Tropenmuseum of een podcast beluisteren.
Vertrek van “De Halve Maen” wordt uitgezonden via Facebook door het Westfries Museum om live publiek te weren zaterdag, 21 maart.
Eye Filmmuseum heeft een architectuurrondleiding online gezet, evenals een reeks lezingen.
Het Watersnoodmuseum deelt dagelijks online verhalen en bijzondere objecten.
Belasting- en Douanemuseum laat de bezoeker door een digitale tijdlijn gaan en voor kinderen o.a. kleuplaten te downloaden.
Beelden aan Zee geeft kinderen digitaal creatieve opdrachtjes en via Youtube Docu’s aan Zee.
*Voor musea geldt dus dat ze tot en met 6 april moeten dichtblijven. Op dinsdag 31 maart vergadert het kabinet hier weer over. Mogelijk wordt er dan ook een nieuw besluit genomen, maar zeker is dat niet.